Systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření k naplnění povinností stanovených zákonem č. 253/2008 Sb.
Název povinné osoby: Vaše SRO, s.r.o., IČO:28635353
Sídlo: Praha 4 – Michle, Třeboňská 530/2, PSČ 14000
Typ povinné osoby: dle § 2 odst 1 písm. e) AML Zákona – činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence
1 Seznam zkratek
AML zákon | zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů |
AML vyhláška | vyhláška č. 67/2018 Sb., o některých požadavcích na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu |
AML/CFT prevence | Opatření v oblasti prevence legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (Anti-Money Laundering / Countering the Financing of Terrorism) |
ML/FT | legalizace výnosů z trestné činnosti / financování terorismu (Money Laundering / Financing of Terrorism) |
ČNB | Česká národní banka |
EHP | Evropský hospodářský prostor |
EU | Evropská unie |
FAÚ | Finanční analytický úřad |
OPO | oznámení podezřelého obchodu |
PEP | politicky exponovaná osoba (Politically Exposed Person) |
sankční zákon | zákon č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, ve znění pozdějších předpisů |
SVZ | systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření k naplnění povinností stanovených AML zákonem |
ZHH | zákon č. 186/2016, o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů |
2 Vymezení pojmů
Financování terorismu | Shromažďování nebo poskytnutí peněžních prostředků nebo jiného majetku s vědomím, že bude, byť i jen zčásti, použit ke spáchání trestného činu teroru, teroristického útoku, účasti na teroristické skupině, podpory a propagace terorismu nebo trestného činu vyhrožování teroristickým činem[1] nebo trestného činu, který má umožnit nebo napomoci spáchání takového trestného činu, nebo k podpoře osoby nebo skupiny osob připravujících se ke spáchání takového trestného činu.
Jednání vedoucí k poskytnutí odměny nebo odškodnění pachatele trestného činu teroru, teroristického útoku, účasti na teroristické skupině, podpory a propagace terorismu nebo trestného činu vyhrožování teroristickým činem nebo trestného činu, který má umožnit nebo napomoci spáchání takového trestného činu, nebo osoby blízké ve smyslu trestního zákona, nebo sbírání prostředků na takovou odměnu nebo na odškodnění. Pro účely AML zákona i financování šíření zbraní hromadného ničení, kterým se rozumí shromažďování nebo poskytnutí peněžních prostředků nebo jiného majetku s vědomím, že bude, byť i jen zčásti, použit šiřitelem zbraní hromadného ničení nebo bude použit na podporu šíření takových zbraní v rozporu s požadavky mezinárodního práva. Není rozhodující, zda ke shora uvedenému jednání došlo nebo má dojít zcela nebo zčásti na území ČR nebo v cizině. |
Legalizace výnosů z trestné činnosti | Jednání sledující zakrytí nezákonného původu jakékoliv ekonomické výhody vyplývající z trestné činnosti s cílem vzbudit zdání, že jde o majetkový prospěch nabytý v souladu se zákonem; uvedené jednání spočívá zejména:
– v přeměně nebo převodu majetku s vědomím, že pochází z trestné činnosti, za účelem jeho utajení nebo zastření jeho původu nebo za účelem napomáhání osobě, která se účastní páchání takové činnosti, aby unikla právním důsledkům svého jednání, – v utajení nebo zastření skutečné povahy, zdroje, umístění, pohybu majetku nebo nakládání s ním nebo změny práv vztahujících se k majetku s vědomím, že tento majetek pochází z trestné činnosti – v nabytí, držení, použití majetku nebo nakládání s ním s vědomím, že pochází z trestné činnosti, – ve zločinném spolčení osob nebo jiné formě součinnosti za účelem jednání uvedeného výše. Není rozhodující, zda ke shora uvedenému jednání došlo nebo má dojít zcela nebo zčásti na území ČR nebo v cizině. |
Neprůhledná vlastnická struktura | |
Obchod | Každé jednání povinné osoby jednající v tomto postavení s jinou osobou, pokud takové jednání směřuje k nakládání s majetkem této jiné osoby nebo k poskytnutí služby této jiné osobě.
Je-li obchod rozdělen na několik samostatných plnění, která spolu souvisí, je hodnotou obchodu součet těchto plnění. |
Obchodní vztah | Smluvní vztah mezi povinnou osobou jednající v tomto postavení a jinou osobou, jehož účelem je nakládání s majetkem této jiné osoby nebo poskytování služeb této jiné osobě, jestliže je při vzniku smluvního vztahu s přihlédnutím ke všem okolnostem zřejmé, že bude trvající nebo bude obsahovat opakující se plnění. |
Podezřelý obchod | Obchod uskutečněný za okolností vyvolávajících podezření ze snahy o legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo podezření, že v obchodu užité prostředky jsou určeny k financování terorismu, nebo že obchod jinak souvisí nebo je spojen s financováním terorismu, anebo jiná skutečnost, která by mohla takovému podezření nasvědčovat.[Okolnosti, které vyvolávají podezření, mohou být zejména anomálie v chování klienta oproti jeho obvyklému chování nebo oproti chování množiny klientů obdobného typu.] |
Politicky exponovaná osoba | a) fyzická osoba, která je nebo byla ve významné veřejné funkci s celostátním nebo regionálním významem, jako je zejména hlava státu, předseda vlády, vedoucí ústředního orgánu státní správy nebo jeho zástupce (náměstek, státní tajemník), člen parlamentu, člen řídícího orgánu politické strany, vedoucí představitel územní samosprávy, soudce nejvyššího soudu, ústavního soudu nebo jiného nejvyššího justičního orgánu, proti jehož rozhodnutí obecně (až na výjimky) nelze použít opravné prostředky, člen bankovní rady centrální banky, vysoký důstojník ozbrojených sil nebo sboru, člen nebo zástupce člena (je-li jím právnická osoba) statutárního orgánu obchodní korporace ovládané státem, velvyslanec nebo vedoucí diplomatické mise, anebo fyzická osoba, která obdobnou funkci vykonává nebo vykonávala v jiném státě, v orgánu EU anebo v mezinárodní organizaci,
b) fyzická osoba, která je: 1) osobou blízkou k osobě, která je uvedená v písmenu a), 2) která je společníkem nebo skutečným majitelem stejné právnické osoby, popřípadě svěřenského fondu, jako osoba uvedená v písmenu a), nebo je o ní povinné osobě známo, že je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v písmenu a), 3) která je skutečným majitelem právnické osoby, popřípadě svěřenského fondu, o kterých je povinné osobě známo, že byly vytvořeny ve prospěch osoby uvedené v písmenu a). |
Průkaz totožnosti | Doklad vydaný orgánem veřejné správy, v němž je uvedeno jméno a příjmení, datum narození a z něhož je patrná podoba, popřípadě i jiný údaj umožňující identifikovat osobu, která doklad předkládá, jako jeho oprávněného držitele. |
Riziková země | Země riziková z hlediska legalizace výnosů z trestné činnosti, financování terorismu nebo z hlediska šíření zbraní hromadného ničení. Seznam těchto zemí je stanoven nařízením Komise (EU) 2016/1675 ze dne 14. července 2016, kterým se směrnice (EU) 2015/849 Evropského parlamentu a Rady doplňuje o identifikaci vysoce rizikových třetích zemí se strategickými nedostatky, platném znění. V této souvislosti odkazujeme rovněž na seznam vysoce rizikových a dalších sledovaných jurisdikcí Finančního akčního výboru (FATF). Aktualizované seznamy lze nalézt na internetových stránkách FAÚ https://www.financnianalytickyurad.cz/mezinarodni-sankce/archiv-seznamu-sankce-a-rizikove-zeme.html. |
Rizikově orientovaný přístup | (RBA z angl. „risk based approach“) je přístup k plnění AML/CFT opatření, který umožňuje povinné osobě přiměřeně alokovat zdroje (lidské i finanční) při efektivním řízení ML/TF rizik. Efektivní RBA je postaven na pečlivě provedeném hodnocení rizik (na jejich identifikaci, pochopení a posouzení). To umožňuje povinným osobám naplňování takových opatření ke zmírnění rizik, které je rizikům přiměřené. |
Sankcionovaná osoba | Osoba, vůči níž ČR uplatňuje mezinárodní sankce podle zákona o provádění mezinárodních sankcí. |
Skutečný majitel | Fyzická osoba (případně několik fyzických osob), která má fakticky nebo právně možnost vykonávat přímo nebo nepřímo rozhodující vliv v právnické osobě nebo ve svěřenském fondu. Má se za to, že při splnění těchto podmínek skutečným majitelem je:
a) u obchodní korporace fyzická osoba, 1. která sama nebo společně s osobami jednajícími s ní ve shodě disponuje více než 25 % hlasovacích práv této obchodní korporace nebo má podíl na základním kapitálu větší než 25 %, 2. která sama nebo společně s osobami jednajícími s ní ve shodě ovládá osobu uvedenou v bodě 1, 3. která má být příjemcem alespoň 25 % zisku této obchodní korporace, nebo 4. která je členem statutárního orgánu, zástupcem právnické osoby v tomto orgánu anebo v postavení obdobném postavení člena statutárního orgánu, není-li skutečný majitel nebo nelze-li jej určit podle bodů 1 – 3, b) u spolku, obecně prospěšné společnosti, společenství vlastníků jednotek, církve, náboženské společnosti nebo jiné právnické osoby podle zákona upravujícího postavení církví a náboženských společností fyzická osoba, 1. která disponuje více než 25 % jejich hlasovacích práv, 2. která má být příjemcem alespoň 25 % z jí rozdělovaných prostředků, nebo 3. která je členem statutárního orgánu, zástupcem právnické osoby v tomto orgánu anebo v postavení obdobném postavení člena statutárního orgánu, není-li skutečný majitel nebo nelze-li jej určit podle bodu 1 nebo 2, c) u nadace, ústavu, nadačního fondu nebo svěřenského fondu fyzická osoba nebo skutečný majitel fyzické osoby, která je v postavení, 1. zakladatele, 2. svěřenského správce, 3. obmyšleného, 4. osoby, v jejímž zájmu byla založena nebo působí nadace, ústav, nadační fond, nebo svěřenský fond, není-li určen obmyšlený, a 5. osoby oprávněné k výkonu dohledu nad správou nadace, ústavu, nadačního fondu nebo svěřenského fondu. |
Svěřenský fond | Svěřenský fond nebo jemu svou strukturou nebo funkcemi podobné zařízení řídící se právem jiného státu. |
Třetí země | Stát, který není členským státem Evropské unie nebo státem tvořícím Evropský hospodářský prostor. |
Země původu | U klienta – fyzické osoby každý stát, jehož je tato osoba státním příslušníkem, a současně všechny další státy, ve kterých je přihlášena k pobytu delšímu než 1 rok, nebo k trvalému pobytu, pokud jsou povinné osobě známy,
u klienta – právnické osoby, která je zároveň povinnou osobou ve smyslu § 2 AML zákona, je zemí původu stát, ve kterém má své sídlo, u klienta – právnické osoby, která není zároveň povinnou osobou ve smyslu § 2 AML zákona, je zemí původu stát, ve kterém má své sídlo, a současně všechny státy, v nichž má pobočku. |
3 Identifikace klienta
První identifikaci klienta, který je
- fyzickou osobou, provede povinná osoba za fyzické účasti identifikovaného
- právnickou osobou nebo svěřenským fondem, provede povinná osoba za fyzické přítomnosti fyzické osoby jednající za klienta.
3.1 Provádění identifikace
Povinná osoba provede identifikaci klienta:
- nejpozději tehdy, kdy je zřejmé, že hodnota jednorázového obchodu překročí částku 1 000 EUR
- vždy bez ohledu na shora stanovený limit, pokud jde o:
- podezřelý obchod;
- vznik obchodního vztahu
3.1.1 Zjišťování identifikačních údajů
Povinná osoba v rámci provádění identifikace klienta, který je:
- fyzická osoba nepodnikatel: zjistí všechna jména a příjmení, rodné číslo, a nebylo-li přiděleno, datum narození a pohlaví, dále místo narození, trvalý nebo jiný pobyt a státní občanství. Povinná osoba údaje zaznamená a ověří z průkazu totožnosti (jsou-li v něm uvedeny), dále zaznamená druh a číslo průkazu totožnosti, stát, popřípadě orgán, který jej vydal a dobu jeho platnosti. Současně povinná osoba ověří shodu podoby s vyobrazením v průkazu totožnosti;
- fyzická osoba podnikatel: zjistí všechna jména a příjmení, rodné číslo, a nebylo-li přiděleno, datum narození a pohlaví, dále místo narození, trvalý nebo jiný pobyt a státní občanství. Povinná osoba údaje zaznamená a ověří z průkazu totožnosti, dále zaznamená druh a číslo průkazu totožnosti, stát, případně orgán, který jej vydal a dobu jeho platnosti. Současně povinná osoba ověří shodu podoby s vyobrazením v průkazu totožnosti. Dále je nutné zaznamenat název obchodní firmy, odlišující dodatek nebo další označení, sídlo a identifikační číslo osoby;
- právnická osoba: zjistí základní identifikační údaje, kterými jsou obchodní firma nebo název včetně odlišujícího dodatku nebo dalšího označení, sídlo a identifikační číslo právnické osoby nebo obdobné číslo přidělované v zahraničí. Tyto identifikační údaje povinná osoba zaznamená a ověří z dokladu o existenci právnické osoby získaného z důvěryhodného zdroje, kterým je platný výpis z OR nebo jiného podnikatelského registru. Pokud je klientem právnická osoba zapsaná do českého obchodního rejstříku, povinná osoba si může buď klientem předložený výtisk výpisu z OR na portálu justice.cz ověřit, případně v rámci identifikace klienta příslušné údaje přímo z tohoto elektronického rejstříku stáhnout či zkontrolovat data uvedená klientem ústně či v písemném sdělení. Pokud se jedná o zahraniční právnickou osobu, platný výpis z podnikatelského registru musí být povinné osobě předložen v originále nebo kopii ověřené k tomu oprávněnou autoritou, není-li veřejně dostupný v obdobně ověřitelné podobě jako aktuálně výpisy z OR v ČR. Povinná osoba dále provede identifikaci fyzické osoby, která za právnickou osobu jedná v daném obchodu nebo při vzniku obchodního vztahu. U fyzických osob, které jsou členem statutárního orgánu této právnické osoby, avšak v rámci předmětného obchodu (nebo při vzniku obchodního vztahu) nejednají, se zjišťují a zaznamenávají údaje ke zjištění a ověření jejich totožnosti. Těmito údaji jsou ty, které lze zjistit z dostupných zdrojů, typicky z obchodního rejstříku, tj. zejména jméno, příjmení, datum narození a adresa. V případě, že statutárním orgánem klienta je jiná právnická osoba, povinná osoba ověří a zaznamená i její základní identifikační údaje, a údaje ke zjištění a ověření totožnosti fyzické osoby, která je členem statutárního orgánu této právnické osoby nebo kterou tato právnická osoba zmocnila, aby jí ve statutárním orgánu zastupovala.
- svěřenský fond: zjistí jeho označení a identifikační údaje jeho svěřenského správce, v rozsahu, v jakém jsou stanoveny výše dle toho, zda se jedná o fyzickou či právnickou osobu.
Ke zjišťování jednotlivých údajů:
- Požadované druhy průkazu totožnosti:
- Občanský průkaz, cestovní pas, řidičský průkaz, průkaz o povolení pobytu cizince, zbrojní průkaz atd.
- Uvedené druhy průkazů totožnosti lze akceptovat pouze v případě, že splňují tyto náležitosti:
- jde o platný a státem vydaný doklad;
- nejedná se o průkaz poškozený nad obvyklou míru opotřebení (např. chybějící listy, slepovaný, přepisovaný, nečitelný apod.);
- podobenka držitele na průkazu musí odpovídat skutečné podobě držitele a musí být natolik zřetelná nebo nepoškozená, aby podle ní bylo možné držitele s dostatečnou mírou pravděpodobnosti ztotožnit;
- jde o doklad, ze kterého lze určit, který orgán kterého státu jej vydal;
- jde o doklad, který z jakéhokoliv důvodu nevzbuzuje pochybnosti o své pravosti.
Povinná osoba může pořizovat kopie nebo výpisy z předložených dokladů a zpracovávat takto získané informace pro účely AML zákona. Při pořizování kopie nebo výpisu z předložených dokladů není potřeba souhlasu jejich držitele.
Jestliže má povinná osoba při uzavírání obchodu (nebo obchodního vztahu) podezření, že klient nejedná svým jménem, nebo že zastírá, že jedná za třetí osobu, vyzve klienta, aby doložil oprávnění k tomuto jednání. Této výzvě je povinen každý vyhovět.
3.1.2 Zjišťování PEP
V rámci identifikace klienta povinná osoba zjistí a zaznamená zda:
- klient, fyzická osoba jednající za klienta v daném obchodu nebo obchodním vztahu a jeho skutečný majitel, pokud je povinné osobě znám, není PEP.
Zda je klient PEP lze zjistit:
- použitím některého ze systémů pro kontrolu a vyhledávání „rizikových“ klientů, které jsou založeny na veřejných zdrojích a které jako placenou službu poskytují některé specializované podnikatelské subjekty;
- aktivní vyhledávací činností, např. prohledáváním otevřených zdrojů a dalších informací
(média, internet, osobní znalost, případně také relevantní informace od jiných institucí); - prohlášením klienta při identifikaci na počátku obchodu (nebo obchodního vztahu); [současně s tím je vhodné klienta zavázat i k oznámení případné změny, pokud by nastala v době trvání obchodního vztahu]. Tato metoda je povinnou osobu preferovaná.
3.1.3 Zjišťování osob, na které se vztahují mezinárodní sankce
V rámci identifikace klienta povinná osoba zjistí a zaznamená zda:
- klient, fyzická osoba jednající za klienta v daném obchodu nebo obchodním vztahu a jeho skutečný majitel, pokud je povinné osobě znám, není sankciovanou osobou,
- jiná osoba ve vlastnické nebo řídící struktuře klienta, pokud je povinné osobě známa, není sankcionovanou osobou.
Informace o aktuálních sankcích a sankcionovaných osobách a subjektech lze zjistit prostřednictvím:
- sankční mapy EU, uveřejněné na webové stránce sanctionsmap.eu, a současně
- z nařízení vlády č. 210/2008 Sb., k provedení zvláštních opatření k boji proti terorismu, ve znění pozdějších předpisů;
Ověřování se sankčními seznamy je nutné provést před uzavřením obchodu (nebo obchodního vztahu). U obchodního vztahu je třeba nastavit opatření, která umožní včas zjistit, že se klient stal sankcionovanou osobou kdykoliv v průběhu jeho trvání.
Při částečné shodě některého z identifikačních údajů s údaji osoby na závazném sankčním seznamu je do vyjasnění, zda se jedná či nejedná o tutéž osobu nutno postupovat, jako by šlo o plnou shodu a obchod do té doby neprovést. Při plné shodě osoby se sankčními seznamy může být v obchodu či obchodním vztahu pokračováno jen pokud to není v rozporu s právním předpisem, na jehož základě byla předmětná sankce uvalena. Obvykle se v praxi jedná o úplné zmrazení (zajištění) všech finančních prostředků klienta a zákaz přímého i nepřímého zpřístupnění jakýchkoli finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů klientovi; případné výjimky může povolit FAÚ. Vždy se neprodleně podává OPO.
3.2 Další možnosti provádění identifikace
Kromě identifikace prováděné za fyzické přítomnosti klienta povinná osoba při provádění identifikace klienta využívá tyto další možnosti.
3.2.1 Identifikace klienta zastoupeného jinou osobou
Provádí se identifikace jiné osoby (stejně jako identifikace fyzické osoby viz výše), nutné je předložení oprávnění k tomuto jednání (např. originálu plné moci nebo její kopie s úředně ověřeným podpisem zmocnitele, ledaže je oprávnění k jednání zjistitelné z veřejného rejstříku). Povinná osoba ověří, zda a v jakém rozsahu je tato osoba oprávněna za klienta jednat. Identifikace klienta zastoupeného zákonným zástupcem nebo opatrovníkem
3.2.2 Zprostředkovaná identifikace
Na žádost klienta nebo povinné osoby může identifikaci klienta, případně fyzické osoby jednající jménem klienta, provést notář nebo kontaktní místo veřejné správy („CzechPOINT“), a to za fyzické přítomnosti identifikované fyzické osoby. Notář nebo kontaktní místo veřejné správy sepíšou o identifikaci listinu, která je veřejnou listinou, v níž jsou uvedeny náležitosti a připojeny přílohy podle § 10 odst. 2 a 3 AML zákona. Tato veřejná listina musí být uložena u povinné osoby před uskutečněním obchodu nebo uzavření obchodního vztahu.
4 Postupy pro provádění kontroly klienta, stanovování rozsahu kontroly klienta odpovídající riziku legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
Povinná osoba provádí kontrolu klienta vždy:
– před uskutečněním obchodu mimo obchodní vztah při naplnění podmínek podle § 7 odst. 1 AML zákona, a to
- nejpozději v době, kdy je zřejmé, že dosáhne hodnoty 15 000 EUR nebo vyšší
- s politicky exponovanou osobou;
- s osobou usazenou ve třetí zemi, kterou je třeba považovat za vysoce rizikovou na základě přímo použitelného předpisu Evropské unie nebo z jiného důvodu
- s osobou identifikovanou postupem podle § 11 odst. 7 AML zákona;
- při převodu peněžních prostředků v hodnotě 1 000 EUR nebo vyšší;
- před uskutečněním podezřelého obchodu;
- při vzniku obchodního vztahu (nejpozději před uskutečněním první transakce);
- v době trvání obchodního vztahu, je-li to nezbytné na základě hodnocení rizik
Je-li obchod rozdělen na několik samostatných plnění, je hodnotou obchodu součet těchto plnění, jestliže spolu tato souvisí. Zjevně spolu související plnění je tedy nutné sčítat a považovat za jeden obchod.
Kontrola klienta zahrnuje:
- získání a vyhodnocení informací o účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo obchodního vztahu získání a vyhodnocení informací o povaze podnikání klienta;
- zjištění totožnosti skutečného majitele a přijetí opatření k ověření jeho totožnosti z důvěryhodných zdrojů s tím, že v případě, že klient podléhá povinnosti zápisu do evidence skutečných majitelů nebo obdobného registru, povinná osoba ověří skutečného majitele vždy alespoň z této evidence nebo obdobného registru a jednoho dalšího zdroje, a zjištění, zda skutečný majitel není PEP nebo sankcionovanou osobou;
- v případě, že je klientem právnická osoba nebo svěřenský fond, zjištění vlastnické a řídící struktury klienta, a zjištění, zda osoba v této struktuře není sankcionovanou osobou,
- průběžné sledování obchodního vztahu včetně přezkoumávání obchodů prováděných v průběhu daného vztahu za účelem zjištění, zda obchody jsou v souladu s tím, co je povinné osobě známo o klientovi a jeho podnikatelském a rizikovém profilu;
- přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod (nebo obchodní vztah) týká;
- v rámci obchodního vztahu s PEP též přiměřená opatření ke zjištění původu jejího majetku.
V souladu s § 9 odst. 3 AML zákona je přípustné kontrolu klienta omezit na rozsah potřebný k posouzení možného rizika ML/FT, a to v závislosti na typu klienta, obchodního vztahu, produktu nebo obchodu. Pro posouzení rizikovosti je však vždy třeba znát smysl a účel transakce, tak i vlastnickou strukturu a skutečného majitele klienta.
4.1 Získání a vyhodnocení informací o účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo obchodního vztahu a informací o povaze podnikání klienta
Účelem získání těchto informací je vytvoření podmínek pro budoucí vyhodnocení, zda dílčí transakce vykazují znaky podezřelého obchodu.
4.2 Zjištění totožnosti skutečného majitele a přijetí opatření k ověření jeho totožnosti
Získání informací o vlastnické struktuře klienta a zjištění skutečného majitele klienta je nezbytné pro posouzení klienta z hlediska možného rizika ML/FT.
Povinná osoba zjišťuje příslušné vztahy až ke konkrétní fyzické osobě nebo více fyzickým osobám, které mají významný vliv na činnost daného klienta, a to i nepřímo (prostřednictvím jiných fyzických či právnických osob).
Postupy, kdy nelze zjistit skutečného majitele klienta z veřejně dostupných zdrojů
4.3 Průběžné sledování obchodního vztahu včetně přezkoumávání obchodů prováděných v průběhu daného vztahu
Povinná osoba musí získat informace potřebné pro provádění průběžného sledování obchodního vztahu a přezkoumávat obchody prováděné v průběhu daného vztahu za účelem zjištění, zda uskutečňované obchody jsou v souladu s tím, co povinná osoba ví o klientovi a jeho podnikatelském a rizikovém profilu. Povinná osoba musí být schopna posoudit, zda jednotlivé transakce skutečně souvisí například s podnikatelskou činností klienta nebo jeho obvyklými příjmy, zda odpovídají jeho běžné činnosti apod. Povinná osoba pro tyto účely využívá také místní a osobní znalosti klientů.
Povinná osoba musí porozumět účelu a smyslu uskutečňovaných obchodů klienta; k tomu může vyžadovat předložení veškeré dokumentace (obchodní smlouvy, faktury, dodací listy) a pořizovat si z nich kopie. Musí znát protistrany obchodu a od klienta opatřit takové informace, aby se nepodílela na porušení mezinárodních sankcí, tzn. protistranu (a osoby zúčastněné na její činnosti) je třeba kontrolovat vůči příslušným seznamům, obdobně i zboží nebo služby nesmí překročit příslušná omezení vyplývající z mezinárodních sankcí.
4.4 Přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod nebo obchodní vztah týká
Je nutné přezkoumat (zjistit), z jakého zdroje pochází peněžní prostředky použité v obchodu nebo obchodním vztahu. V případě obchodního vztahu je tato část kontroly klienta prováděna zejména při jeho vzniku (získání tzv. vstupních informací, aby následně mohly být porovnávány podle bodu 4.3).
Pokud peněžní prostředky pocházejí např. z podnikatelské činnosti, je nutné specifikovat, o jakou podnikatelskou činnost se jedná.
Dalšími zdroji peněžních prostředků může být například dar, dědictví, mzda.
4.5 Další informace k provádění identifikace a kontroly klienta
Klient poskytne povinné osobě informace, které jsou k provedení identifikace nezbytné. Rovněž v rámci kontroly se předpokládá aktivní spolupráce klienta, která může spočívat např. v předložení příslušných dokladů a prohlášení. Klient musí být informován, že získávané informace jsou vyžadované na základě AML zákona (povinnost mlčenlivosti se vztahuje až na případné podání OPO a šetření FAÚ).
V případě pochybností může povinná osoba od klienta vyžádat další podpůrné či upřesňující informace a při jejich nedostatku nebo nejasnostech povinná osoba obchod neuskuteční, případně podá OPO. Pokud klient součinnost odmítne, povinná osoba obchod neuskuteční. Jestliže pochybnosti o možném zneužití přetrvávají i po provedené kontrole, je to důvodem k podání OPO.
Zesílená identifikace a kontrola klienta
Povinná osoba provádí zesílenou identifikaci a kontrolu klienta v případě, že na základě hodnocení rizik podle § 21a AML zákona představuje klient, obchod nebo obchodní vztah zvýšené riziko legalizace výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu.
Povinná osoba uplatní opatření zesílené identifikace a kontroly klienta vždy
- při vzniku a v průběhu obchodního vztahu s osobou usazenou ve vysoce rizikové třetí zemi,
- před uskutečněním obchodu souvisejícího s vysoce rizikovou třetí zemí,
- před uskutečněním obchodu nebo při uzavírání obchodního vztahu s politicky exponovanou osobou.
Při zesílené identifikaci a kontrole klienta povinná osoba v rozsahu potřebném k účinnému řízení zjištěného rizika nad rámec opatření uplatňovaných při identifikaci a kontrole klienta
- získá další dokumenty nebo informace o skutečném majiteli; zamýšlené povaze obchodního vztahu; zdroji peněžních prostředků a jiného majetku klienta a skutečného majitele,
- ověřuje získané dokumenty nebo informace z více důvěryhodných zdrojů,
- pravidelně a zesíleně sleduje obchodní vztah a obchody v rámci obchodního vztahu,
- získá souhlas člena svého statutárního orgánu nebo osoby jím pověřené k řízení v oblasti opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu k uzavření obchodního vztahu nebo k jeho pokračování,
- požaduje provedení první platby v rámci obchodního vztahu nebo obchodu mimo obchodní vztah z účtu vedeného na jméno klienta u úvěrové instituce nebo u zahraniční úvěrové instituce, která podléhá povinnostem identifikace a kontroly klienta, které jsou alespoň rovnocenné požadavkům práva Evropské unie, nebo
- provádí jiná opatření s ohledem na povahu povinné osoby, její činnosti a vlastní hodnocení rizik.
Při vzniku a v průběhu obchodního vztahu s osobou usazenou ve vysoce rizikové třetí zemi nebo před uskutečněním obchodu souvisejícího s vysoce rizikovou třetí zemí, nemusí povinná osoba provést první platby v rámci obchodního vztahu nebo obchodu mimo obchodní vztah z účtu vedeného na jméno klienta u úvěrové instituce nebo u zahraniční úvěrové instituce, která podléhá povinnostem identifikace a kontroly klienta, které jsou alespoň rovnocenné požadavkům práva Evropské unie.
Před uskutečněním obchodu nebo při uzavírání obchodního vztahu s politicky exponovanou osobou provede povinná osoba alespoň následující opatření:
- získá další dokumenty nebo informace o jeho skutečném majiteli; zamýšlené povaze obchodního vztahu; zdroji peněžních prostředků a jiného majetku klienta a skutečného majitele;
- ověřuje získané dokumenty nebo informace z více důvěryhodných zdrojů;
- pravidelně a zesíleně sleduje obchodní vztah a obchody v rámci obchodního vztahu;
- získá souhlas člena svého statutárního orgánu nebo osoby jím pověřené k řízení v oblasti opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu k uzavření obchodního vztahu nebo k jeho pokračování;
- požaduje provedení první platby v rámci obchodního vztahu nebo obchodu mimo obchodní vztah z účtu vedeného na jméno klienta u úvěrové instituce nebo zahraniční úvěrové instituce, která podléhá povinnostem identifikace a kontroly klienta, které jsou alespoň rovnocenné požadavkům práva Evropské unie;
- provádí jiná opatření s ohledem na povahu povinné osoby, její činnosti a vlastní hodnocení rizik.
V případě, že povinná osoba uplatní opatření zesílené identifikace a kontroly klienta při vzniku obchodního vztahu s osobou usazenou ve vysoce rizikové třetí zemi nebo před uskutečněním obchodu souvisejícího s vysoce rizikovou třetí zemí, provede povinná osoba alespoň opatření podle písm. a) až d) a f).
V případě, že povinná osoba uplatní opatření zesílené identifikace a kontroly klienta před uskutečněním obchodu nebo při uzavírání obchodního vztahu s politicky exponovanou osobou provede alespoň opatření podle písm. c) a d) a získá, nad rámec opatření uplatňovaných při identifikaci a kontrole klienta, další dokumenty a informace o zdroji peněžních prostředků a jiného majetku klienta a skutečného majitele.
5 Zjednodušená identifikace a kontrola klienta
Povinná osoba může provádět zjednodušenou identifikaci a kontrolu klienta ve smyslu § 13 AML zákona, a to ve vztahu ke kategoriím klientů, obchodním vztahům, produktům nebo obchodům s potencionálně nižším rizikem zneužití pro legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu (viz § 13 odst. 1 AML zákona), za kterých lze zjednodušenou identifikaci klienta provádět.
6 Vnitřní kontrola a zajišťování kontroly nad dodržováním povinností stanovených AML zákonem
6.1 Vnitřní kontrola a zajišťování kontroly nad dodržováním povinností stanovených AML zákonem
Povinná osoba zavede a uplatňuje odpovídající strategie a postupy vnitřní kontroly a komunikace ke zmírňování a účinnému řízení rizik legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu identifikovaných v hodnocení rizik podle § 21a AML zákona a k naplnění dalších povinností stanovených AML zákonem.
Strategie a postupy vnitřní kontroly ke zmírňování a účinnému řízení rizik podle předchozího odstavce zahrnují také:
- kontrolu dodržování předpisů povinnou osobou, pověřování zaměstnanců a osob činných pro povinnou osobu jinak než v základním pracovněprávním vztahu a prověřování účinnosti těchto strategií, postupů a komunikací; a
- vnitřní oznamovací systém přiměřený rozsahu a povaze činnosti povinné osoby, který umožňuje zaměstnanci nebo fyzické osobě, která je pro povinnou osobu činná jinak než v základním pracovněprávním vztahu, anonymně podat oznámení o porušení AML zákona; oznamovatel nesmí být z důvodu podání oznámení vystaven odvetným opatřením.
6.2 Podrobný demonstrativní výčet znaků podezřelých obchodů
6.2.1 Fakultativní znaky podezřelých obchodů
Obchod je považován za podezřelý, zejména pokud:
- klient vystupuje, jako by jednal za někoho nebo pro někoho jiného, je doprovázen nebo sledován další osobou nebo osobami, které zřejmě chtějí zůstat v anonymitě;
- klient vykonává činnosti, které mohou napomáhat zastření jeho totožnosti nebo zastření totožnosti skutečného majitele;
- klientem nebo skutečným majitelem je osoba z rizikové země;
- povinná osoba má pochybnosti o pravdivosti nebo úplnosti získaných údajů o klientovi. Ze souvislostí např. vyplývá, že klient má snahu o sobě uvádět nepřesné nebo neúplné informace;
- identifikační doklady mají pochybný vzhled;
- klient se chová nervózně, odmítá identifikaci nebo jí podstupuje jen neochotně, případně uvádí nepravdivé údaje ke své identifikaci nebo kontrole (např. k původu peněz nebo oboru podnikání);
- je známa kriminální minulost klienta nebo styky či vazby na osoby napojené na kriminální skupiny nebo přímo páchající trestnou činnost;
- klient má styky nebo vazby do rizikových zemí
- klient požaduje transakce neobvyklé nebo provedené neobvyklým způsobem, chvátá na uskutečnění transakce víc, než je u podobných transakcí obvyklé;
- klient provádí převody majetku, které zjevně nemají ekonomický důvod, anebo provádí složité nebo neobvykle objemné obchody;
- během jednoho dne nebo ve dnech bezprostředně následujících uskuteční klient nápadně více peněžních operací, než je pro jeho činnost nebo činnost srovnatelného typu klienta obvyklé;
- prostředky, s nimiž klient nakládá, zjevně neodpovídají povaze nebo rozsahu jeho podnikatelské činnosti nebo jeho majetkovým poměrům;
- klient podniká v oboru spojeném s rizikem napojení na kriminální skupiny (např. erotické služby, diskotéky a jiné noční podniky, obchod s vojenským materiálem a zejména se zbraněmi atd.);
- klient vědomě provádí ztrátové obchody nebo obchody s nepřiměřenou výší smluvní pokuty;
- transakce jsou prováděny velkým množstvím platidel nižší hodnoty, případně neobvyklým přenášením vyššího objemu hotovosti (např. igelitové sáčky, kapsy oděvu apod.);
- transakce jsou směřovány do nebo z oblastí, kde klient obvykle nemá nebo nelze předpokládat, že by měl obchodní zájmy;
- transakce jsou prováděny ve výši těsně pod hranicí povinné identifikace nebo kontroly klient.
- klient odmítá se podrobit kontrole nebo odmítá uvést identifikační údaje osoby, za kterou jedná.
6.2.2 Obligatorní znaky podezřelých obchodů
V níže uvedených situacích je obchod podezřelým vždy a je tedy důvodné podat oznámení podezřelého obchodu:
- klientem, osobou ve vlastnické nebo řídící struktuře klienta, skutečným majitelem klienta, osobou jednající za klienta osobou, která se jinak nepodílí na obchodu a je povinné osobě známa je sankcionovaná osoba,
- předmětem obchodu je nebo má být zboží nebo služby, vůči nimž ČR uplatňuje sankce podle sankčního zákona.
7 Neuskutečnění obchodu
Povinná osoba odmítne uskutečnění obchodu (nebo navázání obchodního vztahu anebo, není-li to zvláštním předpisem vyloučeno, ukončí obchodní vztah) v případě, že je dána povinnost identifikace a kontroly klienta a
- klient se odmítne identifikaci podrobit;
- klient odmítne doložit oprávnění podle § 8 odst. 4 – 6 nebo § 11 odst. 7 AML zákona;
- klient neposkytne potřebnou součinnost při kontrole;
- z jiného důvodu nelze provést identifikaci nebo kontrolu klienta;
- má-li osoba provádějící identifikaci nebo kontrolu pochybnosti o pravdivosti informací poskytnutých klientem nebo o pravosti předložených dokladů;
- klientem, skutečným majitelem klienta nebo osobou jednající za klienta nebo členem statutárního orgánu klienta je osoba, která je uvedena na seznamu sankcionovaných subjektů (v tomto případě je nutné současně podat OPO);
- jedná se o obchod (a to i v rámci obchodního vztahu) s PEP a povinné osobě není znám původ peněžních prostředků nebo jiného majetku užitého v obchodu (nebo obchodním vztahu);
8 Postup pro zpřístupnění uchovávaných údajů příslušným orgánům
Uchovávání údajů
Povinná osoba uchovává po dobu 10 let od uskutečnění obchodu mimo obchodní vztah nebo od ukončení obchodního vztahu s klientem následující informace:
- identifikační a další údaje (např. údaje týkající se průkazu totožnosti klienta) získané v rámci identifikace klienta nebo na základě přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího informace doprovázející bezhotovostní převody peněžních prostředků;
- záznamy o tom, zda klient není PEP nebo sankcionovaná osoba;
- kopie dokladů předložených k identifikaci, byly-li pořizovány;
- údaj o tom, kdo a kdy provedl první identifikaci klienta;
- informace a kopie dokumentů získané v rámci kontroly klienta;
- záznamy o veškerých krocích uskutečněných v rámci identifikace a kontroly klienta, včetně informací o případných obtížích souvisejících s těmito kroky;
- záznamy o postupu při posouzení a stanovení rizikového profilu klienta, včetně volby odpovídajících s podáním oznámení o podezřelém obchodu;
- dokumenty odůvodňující výjimku z identifikace a kontroly klienta;
- v případě zastupování originál nebo ověřenou kopii plné moci nebo číslo jednací rozhodnutí
Lhůta pro uchovávání údajů začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve kterém byl uskutečněn poslední úkon obchodu známý povinné osobě, nebo v němž byl ukončen obchodní vztah.
9 Postup od zjištění podezřelého obchodu do okamžiku doručení oznámení FAÚ, pravidla pro zpracování podezřelého obchodu a určení osob, které podezřelý obchod vyhodnocují
9.1 Situace, kdy se na FAÚ podává OPO
Povinná osoba oznámí podezřelý obchod na základě výše uvedeného, zejména však v případě, že:
- přetrvávají pochybnosti o možném zneužití k ML/FT i po provedené kontrole klienta;
- klient se odmítne identifikovat před uskutečněním obchodu (obchodního vztahu) a povinná osoba má dílčí informace ke klientovi (v těchto případech se do OPO zařadí všechny informace od zástupců povinné osoby týkající se popisu, chování, průběhu jednání s neidentifikovaným účastníkem obchodu, jeho příchod a odchod; dále jsou uvedeny základní identifikační údaje zaměstnanců povinné osoby, kteří s neidentifikovaným účastníkem obchodu jednali a mohli by případně dále doplnit jeho popis či provést jeho následné ztotožnění);
- klient nespolupracuje při získávání údajů a informací v rámci identifikace a kontroly klienta (v tomto případě povinná osoba podle aktuální situace zváží, zda je předpoklad získání příslušného vysvětlení od klienta, který je například jen dočasně nedostupný. V takových případech lze klientovi poskytnout přiměřenou dobu ke splnění součinnosti a podání OPO odložit až do jejího uplynutí);
- povinné osobě není z veřejných zdrojů znám původ majetku, který je použit v obchodu s PEP a tato osoba odmítne původ majetku vysvětlit;
- jsou dány důvody podle § 6 odst. 2 AML zákona (obligatorně podezřelý obchod);
- nejde o konkrétní podezřelý obchod, ale jedná se o „jiné skutečnosti“, které by mohly nasvědčovat legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo obchodům spojeným s terorismem
Zjistí-li povinná osoba v souvislosti se svou činností podezřelý obchod, oznámí to FAÚ bez zbytečného odkladu.
Vyžadují-li to okolnosti obchodu, zejména hrozí-li nebezpečí z prodlení, oznámí povinná osoba podezřelý obchod neprodleně po jeho zjištění. Tento postup je nutný v situaci, kdy hrozí, že majetek, který je předmětem obchodu, resp. prostředky užité v obchodu by mohly uniknout z dosahu orgánů činných v trestním řízení. V tomto případě povinná osoba musí oznámit podezřelý obchod neprodleně po jeho zjištění, a to i za cenu, že oznámení nebude obsahovat všechny relevantní informace (oznámení bude doplněno následně).
OPO se podává na FAÚ, a to písemně doporučeným dopisem nebo ústně do protokolu v místě určeném po předchozí domluvě. Za písemné oznámení se považuje též oznámení podané elektronicky technickými prostředky zajišťujícími zvláštní ochranu přenášených údajů, tzn. systém enkryptovaného elektronického spojení s Finančním analytickým úřadem „MoneyWeb Lite“, nebo prostřednictvím datové schránky.
9.2 Kontakty na Finanční analytický úřad
Telefonní spojení (7:45 – 16:15 hodin): +420 257 044 501, (16:15 – 7:45 hodin, dny pracovního klidu, svátky): +420 603 587 663
Fax: +420 257 044 502
Adresa pro osobní doručení: Washingtonova 1621/11, 110 00 Praha 1
Adresa pro doručování pošty: P. O. BOX 675, Jindřišská 14, 111 21 Praha 1
E-mail: fau@mfcr.cz (nelze využít pro podávání OPO)
Datová schránka: egi8zyh
10 Ustanovení o povinnosti mlčenlivosti
Smyslem povinnosti mlčenlivosti podle § 38 AML zákona je zejména:
- nerušený průběh šetření podezřelého obchodu;
- ochrana zpracovávaných a uchovávaných informací po dobu, než jsou výsledky šetření předány jinému orgánu podle § 32 AML zákona;
- zachování možnosti použití zajišťovacích opatření vůči majetku v případném následném trestním řízení;
- ochrana osob, které oznamují podezřelé obchody, před hrozbami nebo nepřátelskými činy.
Povinnost mlčenlivosti se vztahuje na:
- podání OPO a jeho šetření podle § 18 AML zákona;
- zajištění majetku podle § 20 AML zákona;
- plnění informační povinnosti podle § 24 odst. 1 AML zákona nebo § 31c AML zákona.
Povinnost mlčenlivosti se vztahuje na povinnou osobu a její zaměstnance a nezaniká převedením zaměstnanců povinné osoby na jinou práci, skončením jejich pracovněprávního nebo jiného vztahu k povinné osobě, ani tím, že by povinná osoba přestala vykonávat činnosti uvedené v § 2 AML zákona.
O skutečnostech, které podléhají mlčenlivosti, je povinen zachovávat mlčenlivost každý, kdo se o nich dozví.
11 Ustanovení o zajišťování školení zaměstnanců
Povinná osoba zajistí nejméně jedenkrát v průběhu 12 kalendářních měsíců proškolení zaměstnanců, kteří se mohou při výkonu své pracovní činnosti setkat s podezřelými obchody a proškolení všech zaměstnanců před zařazením na takováto pracovní místa.
Obsahem školení je zejména typologie a znaky podezřelých obchodů, požadavky stanovené povinnou osobou pro provádění identifikace a kontroly klienta, postupy pro zjišťování rizikových faktorů klienta a postupy při zjištění podezřelého obchodu. Povinná osoba obsah školení průběžně doplňuje a aktualizuje.
12 Závaznost a účinnost
Povinná osoba neustále sleduje vývoj a změny v oblasti boje proti ML/FT (tj. zákony, vyhlášky, nařízení vlády apod.) a trendy ve vývoji rizik spojených s touto oblastí. Příslušné předpisy zveřejňuje FAÚ na stránkách http://www.financnianalytickyurad.cz/ a ČNB na www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/legislativni-zakladna. Stránky jsou pouze informativní
a předpokládá se aktivní činnost povinné osoby.
V případě, že dojde ke změnám ve zmíněných předpisech, případně jsou uvedeny do platnosti předpisy nové, povinná osoba uvede obsah tohoto dokumentu do souladu s těmito předpisy a rovněž zabezpečí proškolení všech osob, kterých se takové změny dotýkají. Obdobně, k nově detekovaným rizikům povinná osoba přijímá nezbytná doplňková opatření k jejich zmírnění.
Mgr. Jiři Kučera, MBA, jednatel
za Vaše SRO, s.r.o.